czwartek, 19 lipca 2012

Dumka na dwa serca…

Ogniem i mieczem - ścieżka dźwiękowa z filmu ukazała się w 1999 roku nakładem wytwórni muzycznej Pomaton EMI. Wydawnictwo stanowią utwory skomponowane przez Krzesimira Dębskiego. Nagrania jak i obrazy były promowane piosenką Dębskiego do słów Jacka Cygana pt. "Dumka na dwa serca". Partie wokalne wykonali Mieczysław Szcześniak oraz Edyta Górniak Utwór królował na listach przebojów, wyróżniono go nominacją do Fryderyka w kategorii piosenka roku. Największy przebój roku 1999! 


 Edyta Górniak i Mieczysław Szcześniak (Złote Kaczki 2009)
 Do piosenki nakręcono teledysk w reżyserii Janusza Kołodrubca




Złota Kaczka 2007:
Edyta Górniak i Mieczysław Szcześniak otrzymali Złotą Kaczkę za najlepszą piosenkę do filmu w minionym 50-leciu! 
Piosenka stała się w Polsce hymnem miłości,  a Artyści wykonywali piosenkę na wystąpieniach publicznych nie jednokrotnie.


Edyta Górniak i Mieczysław Szcześniak - Dumka na dwa serca (Jubileusz) 


Do piosenki powstał również remix:


Tekst piosenki: 

Mój sokole chmurnooki 
Pytaj o mnie gór wysokich 
Pytaj o mnie lasów mądrych 
I uwolnij mnie 

Mój sokole, mój przejrzysty 
Pytaj o mnie nurtów bystrych 
Pytaj o mnie kwiatów polnych 
I uwolnij mnie, mój miły... 

Jak mam pytać gwiazd w niebiosach ? 
Są zazdrosne o Twój posag: 
O miłości cztery skrzynie 
I o dobroć Twą 

Mój miły... 

Jak mam pytać innych kobiet ? 

Serce me odkryją w Tobie 

I choć wiedzą, nie powiedzą 
Nie odnajdę Cię 

Mój sokole gromowładny 
Pytaj o mnie stepów sławnych 
Pytaj tych burzanów wonnych 
I uwolnij mnie 

Przez kurhany spopielałe 
Przez chutory w ogniu całe 
Snu już nie znam, step odmierzam 
By odnaleźć Cię 

Mój miły... 

Jakże pytać mam księżyca ? 
On się kocha w Twych źrenicach 
Słońce zgoni, step zasłoni 
Nie odnajdę Cię 

Mój miły... 

Jakże pytać mam Kozaka ? 

Co na miłość chorą zapadł 

On by z żalu świat podpalił 
Gdyby stracił...

Cię... 

Mnie... 

Gdyby stracił Cię...

Jakże pytać mam księżyca ? 

On się kocha w Twych źrenicach 

Słońce zgoni, step zasłoni 
Nie odnajdziesz mnie 

My wpatrzeni, zasłuchani 
Tak współcześni aż do granic 
W ciemnym kinie, po kryjomu 
Ocieramy łzę