czwartek, 2 lutego 2012

To nie ja/Once in a lifetime (1994)

Pierwszy (międzynarodowy) singiel Edyty Górniak. Autorami tego wielkiego przeboju są Stanisław Syrewicz i Jacek Cygan. Singel wydano w czerwcu 1994 w dwa miesiące po udziale Edyty w konkursie Eurowizji, w którym artystka zajęła II miejsce! "To nie ja" zwyciężyło w wielu plebiscytach i podsumowaniach na największy przebój roku. Utwór ten otrzymał również nominację do Fryderyka`94 w kategorii przebój roku, a II miejsce Edyty Górniak na Eurowizji było jednym z nominowanych do Fryderyka największych wydarzeń roku. "Once in a lifetime" to anglojęzyczna wersja kompozycji "To nie ja", do której angielski tekst napisał G. Sacher. W rodzimym kraju sprzedano ponad 10 tysięcy egzemplarzy singla, który uzyskał tym samym status złotej płyty. Było to o tyle wyjątkowe wydarzenie, gdyż w Polsce single są bardzo rzadko wydawane na fizycznym nośniku z przeznaczeniem do sprzedaży. "To nie ja" zostało wydane w 2000 roku na oddzielnym singlu zawierającym taneczny remiks autorstwa Adama Sztaby.


Teledysk: 
Powstało kilka wersji teledysków do obu wersji utworu. Było to spowodowane między innymi Eurowizją. Teledyski do utworów były puszczane we wszystkich krajach biorących udział w konkursie Eurowizji. 

...


...


Eurowizja:
Polska w Konkursie Piosenki Eurowizji po raz pierwszy wystąpiła w 1994 roku. Pierwszą i dotychczas najlepszą reprezentantką była Edyta Górniak. Podczas próby piosenkarka zaśpiewała fragment piosenki w języku angielskim, czego zabraniał regulamin. Stało się to przyczyną wielu protestów i prób usunięcia Polski z konkursu. Piosenkarka wystąpiła z piosenką "To nie ja" i uplasowała się na 2 miejscu z 166 punktami.


W Plebiscycie EUROVISION SONG CONTEST RADIO na najpopularniejszy utwór w historii Konkursu Eurowizji, w zestawieniu kandydujących ponad 1200 propozycji utworów, znalazł się również przebój Edyty Górniak 'TO NIE JA'.
Głosy słuchaczy napływały nie tylko z Europy, Plebiscyt był bowiem podsumowaniem 55-letniej historii Eurowizji.
Utwór "To Nie Ja" Edyty Górniak spośród 1200 piosenek - zajął 6 miejsce !
Przypomnijmy, że pierwszy Konkurs Eurowizji przeprowadzono w Lugano w 1956 roku.
Warto podkreślić, że wyżej w notowaniu EUROVISION TOP 250 uplasowały się jedynie utwory z ostatnich kilku lat. Przebój "To Nie Ja" okazał się zatem bezkonkurencyjny pośród wszystkich wykonań zaprezentowanych na Eurowizji w XX wieku!

Występ Edyty Górniak podczas Eurowizji: